Prowadzone przedmioty
-
Systemy rozproszone i sieci komputerowe - S(1)
Przedmiotem kształcenia w ramach tej specjalności jest problematyka związana z konstrukcją oprogramowania dla nowoczesnych systemów sieciowych umożliwiającego tworzenie usług gromadzenia, transmisji i prezentacji informacji w systemach rozproszonych. Szczególny nacisk położono na organizacje dostępu do danych multimedialnych, ich transmisji i prezentacji na urządzeniach mobilnych, realizujących bezprzewodowy dostęp do sieci komputerowej. Ważny element kształcenia dotyczy bezpieczeństwa w rozproszonych systemach komputerowych, będących podstawa elektronicznych transakcji i handlu. W zakresie technologii budowy oprogramowania sieciowego skupiono się na technikach komponentowych i oprogramowaniu do budowy portali. Zagadnienia te uzupełniono tematyką tworzenia baz danych w skalowanych systemach sieciowych. Szczególny nacisk położony jest na wykorzystanie wieloprocesorowych systemów komputerowych, klastrów komputerów i architektur metakomputerowych typu GRID. W programie specjalności obok przedmiotów związanych z algorytmami równoległymi, inżynierią środowisk rozległych, sposobami monitoringu obliczeń równoległych, ważne miejsce zajmują nowoczesne architektury komputerowe.
-
Inżynieria systemów informatycznych i baz danych - S(2)
Specjalność zorientowana jest na kształcenie informatyków z pogłębioną znajomością problematyki inżynierii systemów informatycznych. Wiodącą tematyką są zagadnienia związane z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technologii do wytwarzania oprogramowania, jak również problemy zarządzania przedsięwzięciami projektowymi, ze szczególnym uwzględnieniem systemów baz danych. Zwraca się szczególną uwagę na techniki projektowania, specyfikacji oraz realizacji heterogenicznych i zdecentralizowanych systemów o zróżnicowanych modelach logicznych i wielopoziomowych architekturach, przystosowanych do pracy w środowisku sieci globalnej. Rozważane są różnorodne obszary zastosowań, w tym w zakresie pozyskiwania, gromadzenia i zarządzania informacją (bazy danych, hurtownie danych) oraz operowania wiedzą (systemy diagnostyczne, doradcze i decyzyjne).
-
Systemy interaktywne i metody wizualizacji - S(3)
Specjalność stanowi odpowiedź na dynamiczny wzrost zapotrzebowania na specjalistów posiadających wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu szeroko rozumianej grafiki komputerowej, tworzenia animacji oraz tworzenia aplikacji symulujących zjawiska i zdarzenia z otaczającego nas świata. Jeśli aplikacje te zostaną wzbogacone o możliwość interakcji ze strony użytkownika, umożliwi to budowę symulatorów oraz gier komputerowych. Realizacja treści programowych przedmiotów prowadzonych w ramach specjalności przygotuje jej absolwentów do:- projektowania oraz efektywnego implementowania algorytmów symulacji zjawisk rzeczywistych, jak również wprowadzania uproszczeń do modelu informatycznego spełniających wymagania łagodnych systemów czasów rzeczywistego,
- implementacji algorytmów na nowoczesnych, wielordzeniowych procesorach w tym procesorach graficznych,
- praktycznego stosowania szeroko rozumianych technik grafiki komputerowej, w tym realizacji renderingu skomplikowanych scen trójwymiarowych w czasie rzeczywistym,
- realizacji złożonych systemów interaktywnych, w tym symulatorów oraz gier komputerowych,
- projektowania oraz implementacji systemów wizualizacji wysokorozdzielczej, a przede wszystkim trójwymiarowej. Poruszane w ramach specjalności zagadnienia będą dotyczyć również wizualizacji naukowej dla eksperymentów symulacyjnych z różnych dziedzin,
- praktycznego wykorzystania aspektów animacji komputerowej.